Ekteskap

Ekteskapet er det viktigste bånd som kan binde to personer sammen. Ekteskapet er et sakrament som de to gir hverandre. Inngåelse av ekteskap «fullbyrdes» ifølge katolsk forståelse ved at ektefellene er sammen seksuelt. Der hvor det seksuelle samvær er en del av to personers totale overgivelse og hengivelse til hverandre, er det føyd inn i trygge og gode rammer. Livsvarighet er en del av totalovergivelse. Et katolsk ekteskap er derfor i prinsippet uoppløselig.

Ønsker du å gifte deg i St. Olav kirke?

Ta kontakt med menighetskontoret for å bestille kirken samt avtale tidspunkt for samtale med presten.

I Den katolske kirke skal par som ønsker å gifte seg, delta på et ekteskapskurs i forkant av vielsen. Kurset avholdes over flere kvelder og bør planlegges i god tid.