Herrens fremstilling i tempelet

Velkommen til pontifikal kyndelsmesse fredag 2. februar!

Fredag 2. februar feirer biskop Bernt Eidsvig kyndelsmesse med lysprosesjon  i St. Olav domkirke klokken 18.00.  I tillegg feirer vi                   ordenslivets dag med løfte fornyelse for ordens søstre og -brødre. Etter messen blir det kirkekaffe i menighetssalen. Alle er hjertelig velkommen!

Herrens fremstilling i tempelet

Kyndelsmesse feires til minne om at Maria og Josef tok med sin sønn, Jesus, til tempelet 40 dager etter hans fødsel. I henhold til Moseloven ble en kvinne som hadde født ansett som «uren».  For å «renses» for denne urenheten skulle hun bringe offer til tempelet. Derfor ble denne dagen tidligere kalt  Marias renselse (Purificatio Mariæ). En førstefødt sønn tilhørte Gud og skulle bringes frem for Gud i tempelet og løskjøpes med en offergave.  40 dager etter Jesu fødsel dro derfor foreldrene til tempelet i Jerusalem for å bringe de foreskrevne offergaver og slik «rense» Maria og løskjøpe sønnen Jesus. (Luk 2, 22-39). I 1969 ble festens navn endret til «Herrens fremstilling i tempelet» for å understreke at festen er en Kristusfest.

Ordenslivets dag

Fortellingen om Maria og Josefs lydighet og offervilje kan også leses som et bilde på det å vie sitt liv til tjeneste for Gud. I 1997 etablerte pave Johannes Paul II festen 2. februar som ordenslivets dag hvor ordensfolket kan fornye sine løfter og hvor vi alle kan be for deres kall og virke.

Ill. Holbein d.e., Jesus fremstilles i tempelet, 1501, Lisens: falt i det fri