Historisk, katolsk middelalder i Oslo

Omvisning lørdag 29. juli 2023 kl. 12.00

I anledning feiringen av Olav den hellige, Olsok 29. juli 2023, arrangerer Oslo katolsk bispedømme og St. Olav domkirkemenighet en omvisning i historisk, katolsk middelalder i Oslo med hovedvekt på Olav den hellige.

Oslo-guiden, Mari A. Lunde, vil ta oss med på en tidsreise til det som har blitt kalt "Nordens Pompeii". Vi skal blant annet besøke det som var sakristiet i Olavsklosteret grunnlagt av dominikanerordenen i 1239. Klosteret tok sitt navn etter den allerede eksisterende Olavskirken, som ble klosterkirken i dominikanernes klosteranlegg.

NB: Det er begrenset med plasser. Påmelding skjer digitalt ved å benytte følgende lenke: påmelding

Du kan også kontakte Menighetskontoret på epost: Oslo-St.Olav@katolsk.no

Omvisningen koster kr. 100,-. Inntektene går uavkortet til fondet for innkjøp av nytt orgel i St. Olav domkirke. Du kan

betale enten til VIPPS-nummer 522 466 eller

bankkonto 3000 57 18380. Vennligst merk betalingen med Olsok-omvisning.

Fremmøte klokken 12.00 i Ladegårdshagen foran Ladegården. Dersom man reiser kollektivt tar man trikk eller 19 til stasjon "Middelalderparken" og går noen få meter mot Ladegården (en hvit barokkbygning).

Foto: Helge Müller, 1972 (creative Commons 3.0 lisens)

Velkommen!